Hvad er en kirke?
I Mwaya (hovedbyen i Luhomberodalen syd for Mahenge) bliver der holdt gudstjeneste i bygninger, der har været brugt til bomulds produktion. De gamle maskiner står der stadigvæk. I hallen hvor der sikkert har været oplagret sammenpresset bomuld i baller holdt vi gudstjeneste søndag morgen kl. 8. En af de unge havde lagt sin bibel på dette lille bord.
Bent og jeg har været på tur med Biskop og vicebiskop fra Ulanga-Kilombero stift d. 21-22 oktober. Provsten for Ulanga provsti, som området hører under, var også med tillige med præsten Hogohogo som oprindeligt kommer fra området, men som lige nu er præst et andet sted i provstiet. Vores lagerchef i Soma Biblia var chauffør på turen.
Vi havde seks gudstjenester fordelt på lørdag og søndag. Bent prædikede fire gange og præsten Hogohogo prædikede de to andre gange.
Det var meget specielt for mig at være med på denne tur. Jeg havde ikke været i området i 35 år. Nogle af stederne havde jeg aldrig været. Bent havde mange ture til Luhombero området i de første 7 år, vi boede i Tanzania (1983-1990) Området er stadigvæk et missionsområde. Præsten, der arbejder og bor der nu, gør et stort arbejde. Ind imellem har de præster, der har været sendt derned, ikke været erfarne nok, og det har arbejdet lidt under.
De unge fra en secondary school i byen Mwaya havde pyntet festligt op i den gamle fabrik. De lokale myndigheder har givet menigheden tilladelse til at bruge disse rustikke bygninger indtil menigheden får bygget en kirke på grunden, de har købt.
Fra højre er det Biskop Mtendi. Derefter Poulsen Matimbwi, som er vicebiskop. Derefter er det provsten for Malinyi. Han afløser Poulsen Matimbwi på posten som vicebiskop fra januar. Forrest til venstre står Ezekiel Hogohogo. Det er ikke tit at den øverste ledelse fra stiftet er på besøg i udkants Tanzania!
Biskop Mtendi og Bent slapper af under et skyggefuldt mangotræ i landsbyen Mbaraganga. I baggrunden ses hovedkirken i Luhombero sogn. Da den lutherske kirke i sin tid købte bygningen havde den været retsbygning. Det var midt i 1960’erne Der er nu planer om at bygge en ny og større kirkebygning ved siden af.
Den første menighed, vi besøgte, holder gudstjenester under et mangotræ. Der er ganske få medlemmer. De har lavet mursten, og vil gerne i gang med at bygge en lille kirke.
Det er ikke alle steder hvor arbejdet er lige nemt. De kristne på dette sted er svage og få. Der er en evangelist, som står med ansvaret i dagligdagen.
Hvad er en kirke? Det har jeg tænkt en del over efter at have holdt gudstjeneste og mødt de kristne i de seks forskellige menigheder. Er det huset, træet, skuret, fabrikken eller retsbygningen, som fungerer som kirke, eller det hus der er bygget til at være kirke?
Det er ikke bygningerne eller manglen på dem. NEJ! Det er de mennesker, der samles for at høre Guds ord. De kan være svage eller stærke. Gud kan virke i dem alle, og de er alle elsket.
På turen delte vi traktater ud. Børnene fik et hæfte som Soma Biblia udgiver 4 gange om året. Vores lagerchef solgte en del bøger, Bibler og sangbøger.
Denne kirke er forfalden så menigheden sidder udenfor under træet. De er begyndt at bygge grundvolden til en kirke af mursten. Læg mærke til kirkeklokken, som er fælgen fra en lastbilhjul. Den hænger på træet som menigheden sidder under.
Ganske få havde sangbøger. Gennemsnits alderen er ikke høj!
Disse smilende kvinder sørgede for mad til os, de to dage vi var i Luhombero området. Den første yderst til venstre er gift med sognepræsten Lucas Ndundu, som har ansvaret for Luhumbero missions-sogn. Kvinden i midten er gift med præsten Hogohogo. Han blev en kristen gennem evangelisations arbejdet det første år, hvor Bent kom der ned i 1984. Den sidste kvinde er gift med Hogohogos bror, som blev en kristen nogle år senere og nu er kirkeældste. Hun er sekretær i menigheden.
Det sidste sted vi skulle holde gudstjeneste om lørdagen var en rigtig kirkebygning. Det blev mørkt inden vi var færdige, så det eneste lys var stearinlysene på alteret. Der var strømafbrydelse. Vi oplever i hele landet, at der bliver slukket på skift for strømmen i forskellige områder. Kapaciteten er ikke stor nok i forhold til forbruget. Dertil kommer, at det ikke har regnet nok de sidste par år. Derfor er vandstanden lav i floderne og elkraftværkerne bruger vand. Tanzania er snart færdig med at bygge et nyt meget stort kraftværk, og når det er færdigt, vil der være rigelig med strøm til hele landet. Det er et kæmpe fremskridt, at der er kommet strøm ud til dette afsides område, et område med masser af frodig landbrugsjord.
I hovedkirken i Luhombero skulle der være nadver og fire barnedåb. Kirken var prop fuld. Her synger et ungdomskor.
Barnet der skulle døbes var meget nysgerrig og fulgte med med store øjne, mens Bent tager dåbsvand fra plastik skålen.
Det er skønt, at børnene bliver døbt, men det er et problem at forældrene ikke er gift og ikke er trofaste i kirken. Hvordan skal de oplære deres egne børn, når de ikke selv lever efter Bibelens ord.
Nogle gange er det fordi manden ikke har penge til at betale brudepris. Uden brudepris ingen bryllup, men de kan godt blive ved med at leve sammen. Det er meget selvmodsigende. Det er et af de steder, hvor vores kulturer i den grad er forskellige. Det samme med kristen levemåde og deres oprindelige levevis.
I denne kirke havde de beklædt bambus fletværket med pressenninger, hvilket gjorde at vinden ikke kunne bringe os lidt frisk luft. Det beskyttede også mod regn. Det kunne sammenlignes med at sidde i et drivhus.
Efter gudstjenesten i ”drivhuset” gik turen til Ifakara, hvor vi skulle sove til mandag.
I Ulanga – Kilombero stift er der mange floder og derfor også mange broer. Et sted krydsede vi Great Ruaha floden, hvor der bliver bygget en ny stor bro. Broen, som vi kørte over, har været der side 1940’erne. Der er kun et spor. Det er en flaskehals for trafikken. På billedet her neden for kan man se, at broen næsten er bygget sammen. Broen i baggrunden af billedet er jernbanebroen.
Vi kommer med evangeliet og beder om, at arbejdet i området vil bære frugt. Bro stykkerne skal nå sammen for at der bliver forbindelse. Hvis de ikke passer sammen kan man ikke komme over. Med evangeliet gælder det, at det passer perfekt til os. Frelsen er en bro, som er hel og sikker. Frelsen i Kristus er ikke en bro, hvor der mangler et stykke for at nå sammen, men den er hel, den er fuldkommen.